Konspekt zajęć matematycznych do klasy 2 szkoły podstawowej z wykorzystaniem zabaw i gier dydaktycznych.Temat zajęcia: Dodajemy i odejmujemy w zakr. 20 – gry i zabawy matematyczne.
Cele ogólne:
- doskonalenie umiejętności obliczania sum i różnic w zakr. 20,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- wdrażanie do zdrowej rywalizacji,
- szybkie podejmowanie decyzji,
- poznanie nowych gier i zabaw matematycznych,
- umiejętność przeżywania porażek i zwycięstw,
- wyrabianie spostrzegawczości,
- wdrażanie do respektowania reguł gry.
Cele szczegółowe Uczeń:
- oblicza sumy i różnice w zakr. 20,
- stosuje zasady zdrowej rywalizacji,
- podejmuje decyzje w krótkim czasie w warunkach rywalizacji,
- umie wygrywać jak i przegrywać,
- zna zasady gier i zabaw matematycznych: Matematyczny wąż, Sokole oko, Większa suma wygrywa,
- respektuje reguły gry,
- potrafi pracować w zespole,
- doskonali swoją spostrzegawczość.
Metody aktywizujące – gry i zabawy matematyczne.
Formy: indywidualna, grupowa , zbiorowa.
Środki dydaktyczne:dla każdego dziecka kartonik "Moja ulubiona liczba" (kartonik z wybraną liczbą od 0 do 20), 2 kostki, Karty matematyczne do gry Sokole oko – (dodawanie i odejmowanie do 20), kartki do zapisu działań dla każdej grupy, plansza z tarczą strzelecką.
Przebieg zajęć:
- Powitanie .
- Zapoznanie uczniów z celami zajęć.
- Na dzisiejszych zajęciach poznacie kilka zabaw i gier, ale będą to gry matematyczne. Bawiąc się będziecie równocześnie doskonalić swoje umiejętności matematyczne, a także sprawdzicie swoją spostrzegawczość.
- Zabawa Matematyczny wąż .Uczniowie (każdy z planszą/kartonikiem swojej ulubionej liczby) siadają w kręgu . Na środku układają węża ze swoich liczb np. 10, 20, 4, 17 itd. - Podaj działanie umożliwiające przejście z jednej liczby do drugiej.
Np. 10 + 10 = 20, 20 – 16 = 4, 4 + 13 = 17. Po zakończonej zabawie uczniowie wracają do ławek.
- Gra dydaktyczna Większa suma wygrywa. Klasę dzielimy na zespoły 4- osobowe. Każdy zespół otrzymuje kartę do zapisu działań. Gra polega na rzucie dwoma kostkami przez przedstawiciela każdej grupy . Pozostali zawodnicy zapisują i obliczają sumę wyrzuconych oczek. (Wskazane jest wybrać z klasy osoby które będą kontrolować grę poszczególnych grup). Zwycięża ta drużyna, która otrzyma większą sumę po 5 kolejkach rzutów. (Nagrodzenie zwycięskiej drużyny brawami).
- Gra dydaktyczna Sokole oko.
Gra także przebiega w grupach 4-5 osobowych. Każda z grup otrzymuje zestaw kart matematycznych przygotowanych wcześniej przez nauczyciela: Dodawanie w zakr.20 oraz Odejmowanie w zakr. 20. Karty to kartoniki z działaniami i odpowiadającymi im wynikami(16,20szt.).Układamy karty na środku stolika, tak by działania nie były widoczne. Uczestnicy zabawy kolejno odkrywają po 2 karty. Jeżeli odkryte karty tworzą parę(na jednym kartoniku jest działanie np. 12+6, a drugi kartonik to liczba 18) odkładają do siebie i mają dodatkowy ruch czyli ponownie odkrywają 2 karty. Jeśli nie ma pary karty odwraca się, a następne 2 karty odkrywa kolejny zawodnik. Gra toczy się do momentu gdy znikną wszystkie karty. Tytuł "Sokole oko" otrzymuje ta osoba z grupy, która ma najwięcej zebranych par kart.
- Podsumowanie zajęcia.
- Jakie gry i zabawy matematyczne zapamiętaliście?
- Co ćwiczyliśmy podczas tych zabaw? Jakie umiejętności?
Ewaluacja – wykorzystałam metodę tarczy strzeleckiej. - Która zabawa czy gra podobała Wam się najbardziej? Spróbujcie zaznaczyć to na tarczy strzeleckiej stawiając kropkę w wybranym miejscu.
Literatura:
- Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli,
- Hemmerling W.: Zabawy w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1990.
- Matthews J.: Kiermasz pomysłów. Matematyka klasy )-III, WSiP, Warszawa 1992.
- Talarczyk E.: Zbiór gier i zabaw matematycznych dla klas I-III, Białystok,ODN,1985
Zajęcia prowadziła: Marta Glazer. |